poniedziałek, 19 lutego 2018

Scenariusz KL Warschau - Gęsiówka - Warsaw Uprising 1944




Wola, położona w zachodniej części Warszawy była w czasie Powstania najbardziej narażona na kontrakcję niemiecką. To właśnie od zachodu można było się spodziewać głównego uderzenia na niepokorne miasto. Już 5 sierpnia dał się odczuć silny nacisk nieprzyjaciela na Zgrupowanie Radosław operujące na Woli. Jednostka ta - jedna z lepiej uzbrojonych (posiadała np. w swych strukturach pluton pancerny złożony z dwóch zdobycznych czołgów Panther - w czasie powstania znajdowała się w niezwykle trudnym położeniu. Z jednej strony naciski ze strony dowództwa nakazywały przegrupowanie oddziału w kierunku Starówki (co oznaczałoby dobrowolne poddanie się oblężeniu i stopniową zagładę) lub odskok do Puszczy Kampinoskiej (co mogłoby uratować oddział lecz jednocześnie poważnie osłabić siły powstańcze w mieście).
Finalnie zdecydowano o przemieszczeniu jednostki w stronę Starego Miasta. Na drodze przemarszu powstańcom stał jednak nie zdobyty dotąd Konzentrazionlager Warschau zwany Gęsiówką. 
Dowódcy z harcerskiego batalionu  "Zośka" przekonali swego dowódcę, płk Radosława do wydania zgody na atak na Gęsiówkę. Kluczowym elementem ataku był czołg Magda, którego zadaniem miało być zlikwidowanie licznych stanowisk broni maszynowych (tzw. bocianów) rozmieszczonych wokół muru obozu.
Czy Powstańcom uda się zdobyć obóz i uratować więźniów? Czy uda się im otworzyć drogę do przegrupowania w kierunku Starego Miasta? O tym będą mogli przekonać się gracze próbując swoich sił w scenariuszu KL Warschau - Gęsiówka.

Teren

Gra rozgrywa się w terenie miejskim. Ze wschodu na zachód planszy bliżej południowej krawędzi biegnie szeroka ulica (około 8" szerokości) przecinająca się prostopadle przy wschodniej krawędzi z drugą analogicznych rozmiarów ulicą. Wzdłuż południowej krawędzi mapy istnieje zrujnowana zabudowa miejska, (w rzeczywistości był to teren zburzonego przez Niemców getta). Głównym motywem planszy jest obóz, otoczony wysokim murem (blokującym widoczność) i zajmujący gros planszy. Na rogach muru znajdują się pillboxy (działające według zasad z dodatku Sealion). Na zachód od bramy obozowej znajduje się plac apelowy - całkowicie pusta przestrzeń - (gdzieniegdzie można umieścić pojedyncze przedmioty jak skrzynki, wózki) otoczona od południa i północy ogrodzeniem z drutu kolczastego. W północnej części ogrodzenia znajduje się dziura umożliwiająca ruch oddziałów. Na terenie obozu (za wysokim murem znajduje się więzienie (mniej więcej w centrum placu, budynek strażników w obrębie muru od strony wschodniej, jeden budynek - także w obrębie muru od strony południowej i dwa w jego wnętrzu. 


Siły stron

Stroną atakującą w grze są Polacy (Selektor Armia Krajowa) Siły atakującego muszą być podzielone na dwie równe pod względem liczby oddziałów części, z których jedna rozpoczyna grę w północnej a druga w południowej  części mapy (zgodnie z rysunkiem powyżej). Atakujący ma możliwość wykorzystania zdobycznego czołgu Panther (Magda) na ogólnych zasadach korzystania z czołgów zdobycznych. Czołg może pojawić się tylko od południowej strony mapy. Oddziały mogą pojawić się 12" w głąb planszy
Stroną broniącą jest pluton niemiecki stworzony w oparciu o selektor (German Warsaw Uprising). Siła obrońcy jest o 220pkt mniejsza niż Atakującego. Minimum połowa wojsk Obrońcy zaczyna grę na planszy w obrębie murów obozu (z wyjątkiem budynku więzienia). Pozostałe siły Obrońcy mogą się pojawić od północnej strony mapy zgodnie z rysunkiem powyżej. Jeżeli Obrońca zdecyduje się na wykorzystanie jakichkolwiek pojazdów w swojej armii będą one dostępne od 4 tury Pozostałe rezerwy niemieckie mogą wejść do gry od tury 2.

Cel gry.

Zadaniem Atakującego jest opanowanie budynku więzienia i dotarcie swoimi oddziałami do wschodniej krawędzi planszy w czasie 7 tur. Zadaniem Obrońcy jest niedopuszczenie do realizacji tego celu.

Warunki zwycięstwa:

Gracz kontrolujący budynek więzienia w na koniec ostatniej tury otrzymuje 5PZ. Za kontrolowanie na koniec gry budynku strażników przyznawany jest 2PZ. Za wyeliminowanie jednostki przeciwnika każdy z graczy otrzymuje 1PZ. Dodatkowo Atakujący otrzymuje 1PZ za każdy niezapinowany oddział który opuści planszę przez wschodnią krawędź planszy. Jeżeli Atakujący unieruchomi zdobyczny czołg na skutek forsowania muru Obrońca otrzymuje 1PZ.

Zasady specjalne:

Zaskoczenie: Jeżeli w pierwszej turze jako pierwsza zostanie wyjęta kość niemiecka, jest ona wrzucana do worka i podejmuje się kolejne losowanie, którego wynik musi zostać zaakceptowany. Dodatkowo, każdy oddział Obrońcy (z wyjątkiem tych umieszczonych w pillboxach) musi wykonać test morale w pierwszej turze na ogólnych zasadach.

Wysoki mur: Pojazdy pancerne mogą sforsować mur otaczający Gęsiówkę na zasadach taranowania budynków.

Walki miejskie: W grze obowiązują zasady dotyczące walki miejskiej (Road to Berlin).

Chronić więźniów:  Gracz atakujący nie może strzelać z broni HE do budynku więzienia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz