wtorek, 21 lutego 2017

Scenariusz: Festung Berlin



Wiosną 1945 roku los Trzeciej Rzeszy dopełnia się. Stolica Niemiec jest otoczona ze wszystkich stron, jednak obrońcy wykazują się aktami niezwykłej odwagi. Każdy mieszkaniec Berlina jest teraz żołnierzem i każdy jest gotów umrzeć za swoje miasto nawet jeżeli nie podzielał do końca ideologii wodza.

Siły stron.
Gra rozgrywa się na dwóch stołach, z których każda reprezentuje jedną z części Berlina: wschodnią i zachodnią. W grze bierze udział czterech graczy: dwóch graczy niemieckich i dwóch alianckich. Każdy z graczy konstruuje pluton w oparciu o selektor z roku 1945. Po stronie alianckiej mogą występować Rosjanie (strona wschodnia) i/lub alianci zachodni (Brytyjczycy, Amerykanie). Każdy z graczy alianckich dysponuje plutonem wzmocnionym o sile 1250pkt. Strona niemiecka ma do dyspozycji dwa plutony po 1000pkt oraz uzupełnienia 500pkt (w skład których wchodzą jednostki ze slotu piechoty). Uzupełnienia te mogą pojawić się na wybranym przez graczy niemieckich stole od 2 tury (bez dodatkowego testu morale). Siły te wchodzą z następującym prawodpodobieństwem:
W turze 2 wejście wymaga rzutu 6, w trzeciej 5+, w czwartej 4+, w piątej 3+, w szóstej 2+.  Rzut wykonywany jest oddzielnie dla każdego oddziału. Rezerwa może pojawić się w jednym miejscu i czasie lub być podzielona wedle woli graczy i wchodzi na planszę od własnej krawędzi.

Rozstawienie
Każdy ze stołów reprezentuje zabudowania miejskie: domy, ulice, zabudowę przemysłową, zieleń miejską itp. Gracz niemiecki (Obrońca) może (ale nie musi) podzielić swoje oddziały na dwie części, z których pierwsza jest umieszczana gdziekolwiek na planszy, druga zaś jest dostępna na zasadzie Rezerw od drugiej tury. Wszystkie oddziały niemieckie rozpoczynające grę na planszy korzystają z atrybutu Hidden Setup.
Na początku gry na stołach nie ma żadnego oddziału alianckiego (w tym spoterów, obserwatorów snajperów). Gracze Alianccy mogą podzielić swoje oddziały na dwie części: First Wave i Rezerwę dostępną od pierwszej tury. Każdy z graczy alianckich korzysta z Preparatory Bombardment w pierwszej turze na 2+.

Cel
Gracze realizują w czasie gry zarówno cele zbiorowe jak i indywidualne. Celem Aliantów jest zdobycie centrum Berlina. Za wyprowadzenie przez nieprzyjacielską krawędź mapy swojego oddziału gracz aliancki otrzymuje 1PZ, za zniszczenie oddziału przeciwnika 1PZ. Gracz niemiecki otrzymuje 2PZ za zniszczenie oddziału nieprzyjaciela.
Gra kończy się wielkim grupowym zwycięstwem strony alianckiej gdy uda im się wyprowadzić (sumarycznie) co najmniej trzy oddziały i uzyskać przewagę w PZ.
Gra kończy się małym zwycięstwem Aliantów, gdy uda się im zebrać więcej PZ niż Niemcom (bez wyprowadzenia odpowiedniej liczby oddziałów).
W każdym innym wypadku gra kończy się zwycięstwem Niemców.
Gracz aliancki, który wyprowadzi więcej własnych oddziałów jest zwycięzcą  i zatyka swoją flagę na Bramie Brandenburskiej.

Zasady specjalne
Kanały: Przed rozpoczęciem rozgrywki na każdej planszy gracze niemieccy ustalają na ulicach 4 wejścia do kanałów (ponumerowane od 1 do 4). W czasie gry dowolny oddział piechoty może zadeklarować wejście do kanału (rozkaz Run). W następnej turze oddział może wyjść innym wyjściem (Rozkaz Run). Wychodząc z kanłu oddział nie może wejść w walkę wręcz. Aby określić, czy oddziałowi udało się dotrzeć do właściwego włazu wykonywany jest test morale. Powodzenie oznacza, że plan się powiódł. W przeciwnym wypadku wykonywany jest rzut K6:
1-4 oznacza numer włazu, którym oddział wyszedł (może wyjść tym samym, którym wszedł),
5 oznacza, że oddział dotarł na miejsce przeznaczenia ale uzyskuje K6 pinów,
6 oznacza, że oddział dotarł na miejsce przeznaczenia ale uzyskuje K6 hitów.

Festung: przed rozpoczęciem gry obrońca może ustawić na planszach (łącznie) 2 bunkry za cenę 50 pkt każdy (ich koszt należy uwzględnić w wartości plutonu), oraz (bezkosztowo) po 2 stanowiska dla broni wsparcia (z worków z piaskiem), a także po 3 segmenty przeszkód przeciwpiechotnych.

Czas trwania
Po zakończeniu siódmej tury gra kończy się i zliczane są pkt zwycięstwa.

Pobierz scenariusz

Czytaj też inne scenariusze
Czytaj też inne kampanie
Czytaj też inne relacje z bitew 

2 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Zapewne na jednej z plansz teren będzie bardziej ... przedmiejski w związku z deficytem domków ale zobaczymy. Śliwka się uparła, że chce Berlin no to gramy Berlin :)

      Usuń