środa, 28 kwietnia 2021

Trzecia bitwa o Charków - scenariusz Bolt Action


Wielka sowiecka ofensywa zimowa, która zakończyła się likwidacją kotła stalingradzkiego i zwinięciem południowego skrzydła armii niemieckiej doprowadziła do przesunięcia frontu o setki kilometrów na zachód. W momencie gdy wydawało się, że cała wschodnia Ukraina jest już dla Niemców stracona, na wyczerpanych natarciem Sowietów ruszyło kontruderzenie gen. von Mansteina. Jego skutkiem było zastopowanie sowieckiej ofensywy i odzyskanie części utraconego terytorium. Elementem tych zmagań była III bitwa o Charków gdy II Korpus Pancerny SS oskrzydlił armię sowiecką wycofującą się przez miasto.

Niniejszy scenariusz jest inspirowany walkami w Charkowie jakie miały miejsce w marcu 1943 roku, może być jednak rozegrany na dowolnym froncie z udziałem dowolnych wojsk osłaniających odwrót.  Najbardziej oczywisty przykład takiej operacji jest Operacja Totalize z finałem pod Falaise. Rekomenduje się aby gra była rozegrana przez 3 graczy (dwóch po stronie niemieckiej i jeden po stronie sowieckiej).

Cel gry

Gra przeznaczona jest dla trzech graczy: dwóch po stronie niemieckiej (współpracujących ze sobą) i i gracza sowieckiego. Celem Niemców, którzy są stroną atakującą jest przełamanie obrony sowieckiej i zajęcie drogi ewakuacyjnej prowadzącej ze zachodu na wschód. Zadaniem Sowietów jest powstrzymanie natarcia niemieckiego i ochrona wycofujących się taborów. Gra trwa 6 pełnych tur + siódma na 4+.

Siły stron.

Strona niemiecka dysponuje dwoma plutonami o wartości po 500pkt każdy stworzonymi w oparciu o selektor Operation Citadel z wykluczeniem czołgów Panther, Tiger, Elefant, Ferdynand. Minimum połowa sił niemieckich wchodzi na planszę w ramach First Wave, pozostałe wojska mogą pozostać w Rezerwie. W grze nie ma outflanku

Strona sowiecka wystawia pluton o wartości 1000pkt w oparciu o selektor Third Battle of Kharkov.Wszystkie oddziały sowieckie są rozstawiane na planszy w odległości do 24" od drogi ewakuacyjnej na północ i na południe. 

Teren

 Mapa przedstawia gęsto zabudowany obszar miejski. Mogą być to zarówno budynki mieszkalne jak i wygrodzone obszary przemysłowe (magazyny, fabryczki). Budynki powinny być rozstawione tak aby z krótszych krawędzi nie było bezpośredniego wglądu w centrum planszy. Wschodnią krawędź stanowi nieprzekraczalna rzeka, na niej most. Przez środek mapy, między dłuższymi krawędziami biegnie droga (ze zachodu na wschód), zatłoczona pojazdami - należy ustawić na niej sześć ciężarówek w równych odstępach.


Rozstawienie 

Na początku gracz sowiecki rozstawia wszystkie swoje oddziały w obszarze od 24" na północ do 24" na południe od drogi ewakuacyjnej. Oddziały mogą pozostać Hidden. 

Gracze niemieccy wchodzą na zasadzie First Wave: jeden z północnej, drugi z południowej krawędzi mapy. Nie ma forward deploymentu.

Warunki zwycięstwa

Strona sowiecka otrzymuje 2PZ za każdy zniszczony oddział nieprzyjaciela i 1PZ za każdy etap, w którym transport ewakuacyjny nie poniesie strat (patrz zasady specjalne).

Strona niemiecka otrzymuje 1PZ za każdy zniszczony oddział nieprzyjaciela i 1PZ za każdy transport zniszczony w trakcie gry.

Zasady specjalne

Droga ewakuacyjna: droga ma priorytet dla ruchu ewakuacyjnego. Oddziały biorące udział w grze nie mają prawa kończyć swego ruchu na drodze, a jej przekraczanie w poprzek jest dalece utrudnione. Oddział, który zamierza przejść przez drogę musi wykonać rzut K6. Wynik 5+ daje możliwość skutecznego przemieszczenia. W przypadku niepowodzenia oddział pozostaje w miejscu w rozkazem Down.

Modyfikatory rzutu:

-1 jeżeli oddziałem jest czołg lub artyleria
-1 jeżeli oddział jest niedoświadczony
+1 jeżeli oddział jest weteranem
+1 jeżeli oddział jest small teamem

Transport ewakuacyjny: Drogą po planszy przez cały czas płynie strumień pojazdów ewakuacyjnych. W każdej turze na drodze umieszczanych jest 6 ciężarówek, które traktowane są (według zasad BA) jako pusty transport soft skin. Mimo, że ciężarówki nie są traktowane jako oddziały (nie ma dla nich kości rozkazu) mają szansę na obronę własną. Po zakończeniu aktywacji wszystkich oddziałów w turze każda z ciężarówek ma szansę ostrzelać oddział przeciwnika znajdujący się w zasięgu, w przedniej sferze ciężarówki, tak jakby była wyposażona w MMG z niedoświadczoną obsługą, po ruchu.

Pobierz scenariusz


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz