Gdyby zamknąć mechanikę Blood Red Skies do trzech podstawowych statystyk: jak: Siła Ognia, Manewrowość i Prędkość gra wkrótce okazałaby się dość nudna. Szczęśliwie każdy z samolotów ma pewne charakterystyczne cechy (w grze to tzw Trait Cards) oraz doktryn, które pozwalają prowadzić grę według założonej strategii. Szczególnie dużo można osiągnąć dopasowując dostępne doktryny do cech samolotów (tzw. doktryny bonusowe). Dzięki temu możliwe jest uzyskiwanie korzyści z doktryn przy każdorazowym zagraniu spiętej z tą doktryną karty cechy samolotu. Mechanika działania kart bonusowych opisana jest w podręczniku Airstrike na stornie 15.
Poszczególne doktryny "bonusowe" spięte są z konkretnymi cechami samolotów jak: Zwrotność (Tight Turn, Rapid Roll), Sprawność w nurkowaniu (Great Dive), Sprawność we wznoszeniu (Great Climb), Koncentracja ognia (Heavy Hitter), Wytrzymałość konstrukcji (Robust) czy - okazjonalnie - Długotrwała zdolność do utrzymywania się w powietrzu (Deep Pockets).
Spróbujmy omówić działanie konkretnych doktryn bonusowych w kontekście cech, które można z nimi spiąć i efektywnie wykorzystywać. Zauważymy, że w takich swoistych "rodzinach", samolotów o podobnych cechach, można dostrzec pewne cechy narodowe ale to już zupełnie inna historia.
Zwrotność (Tight Turn)
Dla przypomnienia Tight Turn to cecha pozwalająca na wykonywanie przez samolot ciaśniejszych zakrętów (zwrot można wykonać w dowolnym momencie ruchu, a nie tylko na końcu). Tego typu cecha samolotu może wiązać się z kilkoma interesującymi doktrynami bonusowymi, które - jak można się spodziewać - zapewniają ponadprzeciętną skrętność samolotu, w ataku lub w obronie.
Defensive tactics: to karta, która pozwala uzyskać korzystniejszą pozycję w momencie ostrzału przez wrogi samolot. Dzięki temu mamy możliwość zmienić kąt ostrzału, np z tylnej ćwiartki na boczną (dzięki czemu łatwiej wykonuje się unik). Względnie z bocznej ćwiartki do przedniej, tak aby móc odpowiedzieć ogniem na ostrzał.
Karta ma wybitnie obronny charakter, czy jej użycie ma sens? Mam wątpliwości. Karta nie zabezpiecza przed otrzymaniem Boom chita a raczej pozwala zarządzać szansą wykonania uniku.
Samoloty charakteryzujące się cechą Tight Turn, które mogą korzystać z bonusa karty to: Spitfire Mk II A6M5 Zero, Ki43 Hayabusa, Jak 1, Jak 1b, I-16, a także: Hurricane Mk II, Spitfire Mk V, Spitfire Mk IX, A6M2 Zero, (jedna z dwóch cech)
Aggresive Tactics: to druga - zdaje się bardziej interesująca - karta spięta z cechą Tight Turn (oraz Rapid Roll). Pozwala ona na dodatkowy: bonusowy skręt o 45 stopniu przed rozpoczęciem ruchu. W związku ze spięciem z Tight Turn oznacza to, że w praktyce możliwe jest wykonanie przed rozpoczęciem ruchu w sumie o 90 stopniu.
Aggresive Tactics to wybitnie ofensywna karta, która pozwala zająć korzystną pozycję strzelecką w walce kołowej (czyli w zwarciu). Świetnie sprawdzi się w ataku na bombowce czy inne samoloty wielosilnikowe.
Oprócz powyższych samolotów z karty Aggresive Tactics jako bonusowej mogą korzystać nadto te z cechą Rapid Roll czyli: Fw190A, F6F Hellcat, Ła 5, (jedna z dwóch cech).
Wybitne wznoszenie (Great Climb)
Great Climb to dla przypomnienia cecha samolotu pozwalająca kontrolować wznoszenie (w ramach akcji pilota) przeciwników (zmuszać do wykonania testu manewru) w bezpośredniej bliskości (9") od własnego samolotu. Ssamoloty o wybitnym wznoszeniu w walce z samolotami o niskiej zwrotności (np. Wildcat, Thunderbolt, Airacobra) mogą mieć problem z wyjściem na wysokość odpowiednią do ataku.
Z cechą Great Climb sprzężone są następujące doktryny
High Altitude Performance: to doktryna, która pozwala mniej doświadczonym pilotom skutecznie i pewnie wymanewrowywać pilotów o doświadczeniu o 1 wyższym od własnego. Zatem - przykładowo - regularny pilot przy użyciu tej doktryny może automatycznie wymanewrować weterana. Tego typu doktryna świetnie sprawdzi się w walce zespołowej. Część mniej doświadczonych pilotów pozostaje na dużej wysokości i zajmuje się wymanewrowywaniem przeciwników i wyrabiając pozycje strzeleckie swoim bardziej doświadczonym kolegom.
Seasoned Pilots: to z kolei doktryna obronna zapewniająca przerzut nieudanego testu manewru (czyli w przypadku uniku, próby wymanewrowania itd). Karta sprawdzi się w sytuacji gdy dysponujemy mniej wyszkolonymi pilotami (mniejsze szanse na test manewru) lub mniej manewrowymi samolotami.
Powyższe doktryny pasują do samolotów z cechą Great Climb czyli: Spitfire Mk IX, Spitfire Mk XIV, Mosquito, Bf 109E, Bf 109F, Bf 109G, Bf 109K, J2M Raiden (jedna z dwóch cech)
Wybitne nurkowanie (Great Dive)
Great Dive to dla przypomnienia cecha samolotu pozwalająca zwiększyć prędkość (w grze zasięg) nurkowania, z dodtkowych 6" to dwukrotności podstawowej prędkości. Jest zatem oczywiste, że Great Dive jest tym ważniejsza im szybszy jest samolot. Przykładowo P51D Mustang o prędkości 9 może zanurkować na maksimum 9+6" czyli 15", a z wykorzystaniem karty Great Dive na odległość 18". Spora różnica! Z cechą Great Dive skojarzonych jest całkiem sporo bardzo interesujących doktryn.
Compression Issues: ta obronna doktryna pozwala przerwać kontrolę nieprzyjaciela w czasie nurkowania (wymagany test manewru). Sprawdzi się bardzo dobrze w przypadku walki z przeciwnikiem, który będzie chciał wykorzystać nurkowanie dla jak najszybsze skrócenie dystansu (np. Fw190D, P-51D Mustang), świetnie sprawdzi się również w przypadku niskiej jakości (Poor Quality) japońskiego J2M Raidena i sowieckiego Miga3.
Dive Away: kolejna defensywna ale bardzo użyteczna karta. Pozwala wykonać nurkowanie nawet w sytuacji gdy samolot własny znajduje się na niskim pułapie (Disadvantaged). To karta, która pozwala skutecznie uciec sprzed luf przeciwnika na ogonie (tailing).
Sustained Dive: to bardzo skuteczna karta ofensywna która pozwala - przy pewnej dozie szczęścia - szybko skrócić dystans do przeciwnika bez utraty pułąpu. Udany test manewru w trakcie nurkowania oznacza, że samolot utrzymał się na początkowej wysokości. Karta przyda gdy chcemy dopaść i zaatakować przeciwnika już w pierwszej turze. Warunkiem jest posiadanie samolotów o przynajmniej przeciętnej manewrowości i przyzwoicie wyszkolonych pilotów. Według statystyki pilot weteran za sterami samolotu o manewrowości 2 powinien ze 100% szansą skutecznie wykonać ten manewr.
Slashing Attack: to interesująca karta ofensywna, dzięki której skuteczny atak wykonany w nurkowaniu wiąże się z trafieniem krytycznym. W praktyce tego typu karta świetnie sprawdzi się w ataku na samoloty wielosilnikowe (w które można trafiać bez konieczności przewyższenia). Slashing Attack to naturalny wybór dla graczy niemieckich w scenariuszach z atakiem na aliancką wyprawę bombową, lub Amerykanów atakujących japońskie bombowce (rzadziej spotykana opcja).
Low Altitude Performance: to karta, która pozwala samolotowi będącemu na najniższym pułapie wspiąć się wyżej przed rozpoczęciem ruchu. Doktryna sprawdzi się doskonale w przypadku ucieczki przed przeciwnikiem na ogonie, nadaje się również w sytuacji rozpoczęcia gry na najniższym poziomie lub bycia wymanewrowanym. Można go zatem polecić graczom używającym stosunkowo słabo manewrowych samolotów jak choćby P47C Thunderbolt.
Powyższe doktryny pasują do samolotów z cechą Great Dive czyli: Bf109E, Bf109G, Bf110C, Bf110G, Fw190D, Me410, P38 Lighting, P51D Mustang, P40E Kittyhawk, P47C Thunbderbolt, F4U Corsair, Mig3. Dodatkowo doktryny Slashing Attack i Low Altitude Performance sprzęgają się z samolotami z cechą Rapid Roll takimi jak: Fw190A, F6F Hellcat, Ła 5.
Koncentracja ognia (Heavy Hitter)
Heavy Hitter to dla przypomnienia cecha samolotu pozwalająca na zwiększenie siły ognia +1FP w sytuacji ataku z bliskiej odległości (do 3"). Skuteczne trafienie z wykorzystaniem HH traktowane jest jako krytyczne. Cechą Heavy Hitter posiadają przede wszystkim myśliwce dwusilnikowe jak Beaufighter, Bf110, P38 Lighting, lub inne samoloty o szczególnie uzbrojeniu w nosie jak P39 Airacobra, Me262 Schwalbe. Doktryny powiązane z cechą Heavy Hitter zwykle mają związek z atakami na misje bombowe.
Big Game Hunters: ta typowa doktryna przeciw bombowcom (a także innym wielosilnikowcom). Doktryna pozwala na zadanie dwóch Boom Chitów (co oznacza w większości przypadków zestrzelenie) za krytyczne trafienie zaatakowanego samolotu wielosilnikowego na niskim pułapie. Mimo, że perspektywa kusząca, bo zapewniająca szybki efekt to jednak warunki zaistnienia sytuacji są dość trudne do spełnienia.
Head on Attack: to kolejna doktryna adresowana do walk przeciwko samolotom wielosilnikowym ale w praktyce nadaje się wyłącznie dla bombowców (jako, że wielosilnikowe myśliwce mają zbyt silne uzbrojenie w nosie, którym mogą na taki atak odpowiedzieć). Podobnie jak w przypadku Big Game Hunters warunkiem powodzenia jest zadanie trafienia krytycznego, które nie wybronione (undodged) oznacza utratę jednego silnika (niezależnie od pułapu). Tego typu doktryna świetnie sprawdzi się w przypadku ataku na alianckie bombowce wielosilnikowe o bardzo silnym uzbrojeniu ogonowym i pozwalają na uzyskanie - potencjalnie - szybkiego efektu.
Opening shot: to doktryna, która zapewnia możliwość ostrzelania przeciwnika (zwykle bombowca) przed wejściem w zasięg jego broni pokładowej (zwykle silnej). Szanse takiego ataku nie są duże (używamy liczby kości równej sile uzbrojenia samolotu (max. 3), jednak zważywszy, że większość samolotów z cechą HH posiada siłę ognia na najwyższym poziomie ... rzecz jest warta rozważenia. Szczególnie dobrze wydaje się pasować do ME262 Schwalbe: na tyle szybkiego aby wahadłowo ominąć wrogi bombowiec i jednocześnie dość wrażliwego na atak.
Powyższe doktryny pasują do samolotów z cechą Heavy Hitter czyli: Beufighter Mk Ic, Bf110C, Bf110G, Me410, Ju88C, P38 Lighting, P39D Airacobra, Ki-45 Toryu, J2M Raiden N1K2 Shinden Kai.
Zwarta konstrukcja (Robust)
Wybór samolotu o zwartej konstrukcji jest warto rozważenia bo ... cecha ta zmniejsza szansę uzyskania Boom Chita, a w konsekwencji ucieczki w pola walki. Jest zatem dość przydatna. Spośród wielu dostępnych w grze doktryn zaledwie jedna jest sprzężona z tą cechą.
Ram Attack: to doktryna polegająca na ataku taranem. Zwartość konstrukcji miałaby uchronić - a właściwie zmniejszyć szanse - własnego samolotu na odniesienie uszkodzeń w wyniku takiej walki. Taranowanie jest tym skuteczniejsze im większa jest prędkość samolotu taranującego (i mniejsza taranowanego), zatem sprawdzi się w przypadku ataku szybkich zwartych myśliwcó (jak np. Corsair lub Hellcat) na powolne bombowce. Cecha Robust jest najczęściej charakterystyczna dla samolotów Amerykańskich, a także niektórych brytyjskich. Czy jednak taranowanie jest cechą charakterystyczną dla którejkolwiek z tych nacji ... ?
Powyższa doktryna pasuje do samolotów z cechą Robust czyli: Hurricane, Beufighter Mk Ic, Fw190A, Fw190D, P40E Kittyhawk, Wildcat, P47C Thunderbolt, Hellcat, Corsair, Ła5.
Zdolność utrzymania się w powietrzu (Deep Pockets)
Dla przypomnienia Deep Pockets to cecha pozwalajaca samolotowi na dłuższe niż przeciwników utrzymanie się w powietrzu. Nie ma to związku z wytrzymałością konstrukcji, a raczej z dostenym zasięgiem (dzięki dodatkowym zbiornikom paliwa). Karta Deep Pockets pozwala jednorazowo uniknąć uzyskanego Boom Chita.
Wall of Lead: to doktryna pozwalająca na zwiększenie szans na zadanie przeciwnikowi strat kosztem ... uzyskanego Boom Chita. Sprzężenie doktryny z kartą Deep Pockets pozwala na uzyskanie obietnicy sukcesu (przerzut nieudanego rzutu na otrzelanie) w zamian za pewny Boom chit własny (lub stratę karty DP). Do tej pory nie potrafię znaleźć zastosowania dla doktryny Wall of Lead.
Powyższa doktryna pasuje do samolotów z cechą Deep Pockets czyli: A6M2 Zero, A6M2 Zero, Ki43 Hayabusa, P51D Mustang
Jak widać z powyższego zestawienia gracze mają do dyspozycji sporo możliwości doboru strategii (doktryn) do posiadanych samolotów i ich cech. Szczególnie duży potencjał ma cecha Deep Dive, której przypisanych jest szczególnie dużo interesujących doktryn.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz