Sztab generalny informuje, że w dniu 28 stycznia 2023 r. stawiło się ostatecznie 34 dowódców i przeprowadziło sztabowe gry wojenne na szczeblu taktycznym. Potyczki były obserwowane przez licznych (14) widzów, którzy pojawili się zainteresowani manewrami.
Turniej odbył się w Klubie Gier Bitewnych "Dragon" w Warszawie (Instytut Lotnictwa Aleja Krakowska 110/114), było to nasze pierwsze spotkanie z tym klubem i mamy bardzo dobre wrażenie, organizacja Jakuba ze strony klubu była perfekcyjna, lokalizacja okazała się bardzo przyjemna dysponująca duża bazą terenową oraz licznymi stołami (32 stoły). Trzeba się nastawiać na kolejny duże turnieje w tym klubie.
Szczególnie chciałbym podziękować za przyjazd naszym dowódcom z innych okręgów wojskowych Rumia, Ostrów, Wrocław i Kraków. (Gdzie był Poznań, gdy Gondor wzywał?)
Dla wszystkich zostały przeznaczone nagrody rzeczowe od naszych sponsorów Warlord Games, Warlord Games Polska, Micro Art Studio, Juggernaut Bolt Action Podcast, Forge of Generals- shop with 3d printed models and accessories for wargames, Tereny Do Gier, The Army Painter, Matisoft Gaming Club, Playmaty.pl, SPELLCROW oraz Paint Forge.
Przechodząc do konkretów oddam kilka słów naszym dowódcom z ankiet:
"Duża liczba uczestników, brak problemów organizacyjnych, duża liczba osób zaangażowanych w organizację, używanie aplikacji do zbierania wyników zamiast excela."
"Było bardzo fajnie i na pewno warto kiedyś znowu wrócić😉."
"Było bardzo fajnie i na pewno warto kiedyś znowu wrócić😉."
"Dobra robota :) oby więcej takich turniej"
"dziękuję za świetnie zorganizowany turniej"
"dziękuję za świetnie zorganizowany turniej"
Turniej odbył się na formacie Juggernaut
Z dodatkowymi modyfikacjami
- do Specific Units dodajemy “1point - Bamboo Spear Fighter Squad, after the first”
- do Specific Units dodajemy “1point - Tank/Armored Car with Flamethrower, after the first”
- do Specific Units dodajemy “1point - Tank/Armored Car Damage Value: 7+ or more with
Recce, after the first”
- zmiana z “A model from one of your infantry or artillery units within 3” of it at the end of the
turn.” na “A model from one of your infantry, artillery or HQ units within 3” of it at the end of
the turn.”
Przygotowaliśmy też FAQ i informacje o terenach, aby rozwiać wątpliwości z pytań nam zadanych. Prawdą jest niestety, że każdy ośrodek gra niektóre rzeczy trochę innaczej.
Link do rozpisek:
Rozegrane zostały 3 bitwy od godz. 9:00 do 19:00.
SCENARIUSZE
Gra 1 - Scenariusz 5 (Penetrating Attack - Kill-points + Envelopment)
Gra 2 - Scenariusz 1 (Maximum Attrition - Kill-points)
Gra 3 - Scenariusz 2 (Capture & Control - D3+2 Objectives)
Pierwsza bitwa została zaplanowana na 3h, pozostałe trwały 2,5h.
Wyniki
WarSaw: Juggernauts 2023 - Challonge
Najwyższe wyniki osiągnęli
Barry Monday (Kraków) - 3 zwycięstwa
WarSaw: Juggernauts 2023 - Challonge
Najwyższe wyniki osiągnęli
Barry Monday (Kraków) - 3 zwycięstwa
Szymon Zwara (Rumia) - 3 zwycięstwa
Marek Zieliński (Ostrów) - 2 zwycięstwa i 1 remis + najwyższy bilans pkt. 35
Myślę, że gra i format wyszły znakomicie, dodatkowo zrobiliśmy ankietę - feedback odnośnie preferencji na kolejne eventy:
Jeśli ktoś jeszcze chciałby wypełnić ankietę z osób nie biorących udział w Juggernaut, ale chcących brać udział w eventach w Warszawie zapraszam do wypełnienia i wskazania nam swoich preferencji.
https://www.survio.com/survey/d/P4B9P9N1O9S2N7B9Y
O nas w mediach:
https://youtu.be/hLtyL3M3ki4
https://youtu.be/UlQE4hgFZ98
Na turnieju zostały wykorzystane zasady funkcjonujące w UK – Juggernaut Bolt Action.
Dlaczego turniej był prowadzony w formacie Juggernaut?
W pierwszej kolejności zależało nam na stworzeniu dla wszystkich dowódców równych szans. Rozważaliśmy różne możliwości np. selektory lub reinforced i ich modyfikacje.
Ostatecznie uznaliśmy, że format Juggernaut niweluje przewagi z budowaniu rozpisek i pozwala każdej nacji mieć równe szanse np. wziąć dwa czołgi, dwa samochody pancerne czy 7 oddziałów piecoty z tym, że organiczna nadużycie jednostek z Flamerami, forward deploymentem, multiple launcherami oraz średnimi i ciężkimi haubicami.
Na jakiej zasadzie działa format Juggernaut?
Budowa rozpiski jest niemal identyczna do standardowego plutonu i bazuje na:
JUGGERNAUT SELECTOR
1 1st/2nd Lieutenant/Major/Captain
0-1 Forward Artillery Observer/ Forward Air Observer
0-1 Other HQ (e.g. Medic/Intelligence Officer/Commissar etc)
2-5 Infantry squads
0-1 Sniper Team
0-1 Machine Gun Team
0-1 Mortar team
0-1 Anti Tank Team
0-1 Flamethrower Team
0-1 Artillery Piece (Artillery, Anti-Tank Gun, Anti-Air Gun)
0-1 Armoured Car
0-1 Tank (Tank, Self Propelled Artillery, Anti-Air Vehicle)
0-1 Transport per Infantry unit
0-1 Tow per unit per Artillery unit
Dodatkowo do tego selektora w celu większej elastyczności można „dokupić sloty”, przy grze na 1000 pkt. każdy na takie zakupy otrzymał 5 punktów slota, które można przeznaczyć na dodatkowe:
1 point - Infantry squad
1 point - LT/Major/Captain/Other HQ
2 point - Machine gun team
1 point - Flamethrower team
2 point - Armoured car
2 point - Sniper Team
2 point - Mortar team
2 point - Anti-Tank team
2 point - Artillery Piece (Artillery, Anti-Tank Gun, Anti-Air Gun)
3 point - Tank (Tank, Self Propelled Artillery, Anti-Air Vehicle)
3 point - Forward Artillery Observer/ Forward Air Observer
Aby uniknąć spamów poszczególnych jednostek przy wzięciu niektórych jednostek trzeba zapłacić 1 pkt. slota.
1point - Infantry unit with Flamethrower, after the first
1point - Tank/Armored Car with Flamethrower, after the first
1point - Tank/Armored Car Damage Value: 7+ or more with
Recce, after the first
1point - Bamboo Spearfighter unit, after the first
1point – Gurkha Paratrooper unit, after the first
1point - Forward deploying infantry unit with 3 models or more
1point - Captain/Major taken instead of 1st Lt/2nd Lt
1point - Any unit with a Multiple Rocket Launcher
1point - Any unit with a Medium/Heavy Howitzer.
please note this does not apply to a Anti-Tank gun or Anti-Air
gun that can fire as a howitzer (e.g. German Flak 88)
Jak to wyglądało w praktyce?
Na przykład pozwolę sobie wziąć rozpiskę Marcina Śliwy z Juggernauta 2022
https://drive.google.com/file/d/17vMCHZDb27POOxOVK6f0MkBNHVOnt6wj/view?usp=sharing
Marcin wykorzystał
standardowe sloty Infantry squads (2-5) do wzięcia 2 jednostek weterańskiej kawalerii.
standardowy slot anti tank (0-1) do wzięcia PanzerZestorer Truppen
standardowy artylerii i wziął Nebelwerfer przy czym z uwagi na to, że wzięcie Multiple Launcher kosztowało 1 pkt, Marcinowi zostały 4 pkt slota do wykorzystania.
Następnie Marcin wykorzystał standardowe sloty armoured car i tank na sdkfz 251/23 i Mardera.
Dodatkowo w związku z posiadaniem jednostki piechoty Marcin dobrał jeden transportowiec Maultier halftrack.
Następnie Marcin „dokupił” slot dla czołgów za 3 pkt. i wziął sdkfz 7/1 half-track w ten sposób Marcinowi zostały 1 pkt. slota.
Jakie jednostki są dopuszczalne?
Zbanowane są samoloty, korespondenci wiosenni, bohaterowie oraz koń/muł.
Jednostki można brać dowolnie z nation army book (np. Armes of Great Britain) oraz z innych książek jeśli zostały wskazane w suplemencie juggernauta. Jest on sporządzony bardzo skrupulatnie i do mojej armii czerwonej wręcz były uwzględnione jednostki z ostatnich podręczników np. deatachment sniperów.
Dodatkowo zostało dodane 1 lmg dla składów piechoty, zmodyfikowany został też tiger fear w Panzer Superiority i inne drobne zmiany.
Jak wyglądają misje w formacie Juggernaut?
Pierwszą ciekawą rzeczą jest kontrolowanie znaczników. W momencie zdobycia znacznika twoja kontrola utrzymuje się do momentu usunięcia kontroli przez przeciwnika. Dzięki temu nie ma sytuacji, że jeden oddział przez całą grę stoi przy punkcie „trzymając go”, a gra staje się jeszcze bardziej dynamiczna.
W formacie Juggernaut jest proponowane sześć scenariuszy, które w gruncie rzeczy są subtelnie zmienionymi scenariuszami z podręcznika. Z głównych zmian usunięto przygotowania artyleryjska i zmieniono punktacje.
- Scenariusz 1 Maximum Attrition bazuje na uzyskiwaniu punktów za kostki.
Armie rozpoczynają w firstwave (będzie w rezerwie/outflanku), następnie rozgrywane jest 6 tur (na 4+ jest 7) a następnie zliczane są pkt. 2 za kostkę. Wygrywa ten kto ma przewagę 4 pkt.
- Scenariusz 2 Capture & Control - zdobywanie znaczników
Gracze ustawiają d3+2 znaczników. Następnie losują gracza który wybiera stronę, więc już na samym etapie trzeba zastanawiać się jak ustawić rozsądnie znaczniki.
Armie rozpoczynają w firstwave (będzie w rezerwie/outflanku), następnie rozgrywane jest 6 tur (na 4+ jest 7) a następnie zliczane są pkt. 1 za kostkę i 5 pkt. za znacznik. Wygrywa ten kto ma przewagę 2 pkt.
- Scenariusz 3 Alpha Target zdobywanie jednego oznacznik na środku stołu
Jeden dowódca wybiera krawędź, drugi ustawia znacznik na linii środka do 12” od środka.
Znacznik mogą kontrolować jednostki mające przynajmniej 3 żołnierzy.
Armie rozpoczynają w firstwave (będzie w rezerwie/outflanku), następnie rozgrywane jest 6 tur, za kontrole znacznika w 3 turze są 3 pkt, za kontrolę w 4 są 4 pkt i tak dalej dodatkowo gracze liczą 1 pkt. za każdą zdobytą kość przeciwnika. Wygrywa ten który będzie miał przewagę 2 pkt.
- Scenariusz 4 Breaking the line - zdobycie 3 znaczników na linii środkowej stołu.
Dowódcy ustawiają 3 znaczniki na środkowej linii stołu.
Armie rozpoczynają w firstwave (będzie w rezerwie/outflanku), następnie rozgrywane jest 6 tur (na 4+ jest 7) a następnie zliczane są pkt. 1 za kostkę i 5 pkt. za znacznik. Wygrywa ten kto ma przewagę 2 pkt.
- Scenariusz 5 Penetrating Attack - zdobywanie kości i envelopmencie
Ten scenariusz bazuje na grze przez krótkie krawędzi stołu.
Przynajmniej 50% armii musi by wystawionych w 24” od krótkiej krawędzi pozostałe zostają w rezerwie / outflanku z krótkiej krawędzi.
Gracze otrzymują1 pkt. za każdą jednostkę poza swoją strefą rozstawienia, 3 pkt. za każdą jednostkę w strefie rozstawienia przeciwnika i 1 pkt. za każdą kość. Wygrywa gracz z przewagę 2 pkt.
- Scenariusz 6 Cleanse – ćwiartki
Przynajmniej 50% armii rozstawia się w ćwiartce w odległości przynajmniej 12” od środka. Pozostałe jednostki zaczynają w rezerwie – outflank niedopuszczany.
W każdej ćwiartce znajduje się 1 znacznik.
Za kontrolowanie znaczniki we własnej ćwiartce jest 1 pkt., za znaczniki z neutralnej ćwiartki jest 5 pkt, za znacznik z wrogiej ćwiartki jest 10 pkt. Dodatkowo jest 1 pkt. za każdą kość rozkazu.
- Scenariusz 7 Hard Points – zniszczenie celów
Każdy z graczy rozstawia 2 cele w swojej strefie rozstawienia, gracz wybiera potajemnie który cel główny, a który poboczny. Przynajmniej 50% armii rozstawia się w 12" od krawędzi.
Cel może być zniszczony jeśli na koniec którejkolwiek z rundy przeciwnik styka sie z celem.
Za zniszczenie głównego celu gracz otrzymuje 10 punktów, za pobocznego 5 pkt. Dodatkowo jest 1 pkt. za każdą kość rozkazu.
- Scenariusz 8 Bite and Hold - utrzymanie pozycji
Wystawiane są 3 cele w środkowej linii, 12" od siebie. Przynajmniej 50% armii rozstawia się w 12" od krawędzi.
Za kontrole każdego z celów gracz otrzymuje co turę 3 pkt. Dodatkowo jest 1 pkt. za każdą kość rozkazu.
- Scenariusz 9 Operation Iceberg - Zdobycie celów
Mapa dzielona jest na 4 ćwiartki. Jeden cel znajduje się na środku stołu. Gracze wybierają ćwiartki się i ustawiają w nich cel 6" od krawędzi i 12" od celu środkowego. Gracze wystawiają 2 oddziały piechoty lub 1 oddział piechoty i 1 artylerii w swojej ćwiartce w odległości nie bliższej niż 12" od celu środkowego.
Na koniec gry, za kontrolę swojego celu jest 1 pkt, za kontrole środkowego celu jest 5 pkt, za kontrolę wrogiego celu jest 10 pkt. Dodatkowo jest 1 pkt. za każdą kość rozkazu.
- Scenariusz 10 Priority Targets -
Przynajmniej 50% armii rozstawia się w 12" od krawędzi.
Co turę losuje się cele priorytetowe w armiach. Zniszczenie celu priorytetowego dodaje dodatkowe 2 pkt. Dodatkowo jest 1 pkt. za każdą kość rozkazu.
PS. Skoro dotarłeś do końca to zgodnie z ankietą kolejny Juggernaut w wersji dwudniowej planujemy na wrzesień/październik oraz planuje zorganizować historyczną bitwę pod Lenino (1943 front wschodni, ZSSR i LWP vs Niemcy) na 5-6 stołów na przełomie marca i kwietnia. Zapraszam do zgłaszania się w komentarzach lub na pw do mnie Maciej Wawer na Lenino.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz