czwartek, 29 grudnia 2016

Scenariusz - Góra Tabor (fragment kampanii 1DPanc pod Falaise)

English summary: This scenario is based on historical events that took place in third decade of August 1944 near Falaise, France. German 7th Army was encircled by Allied forces when Polish 1st Armored Division was blocking their only way out from the pocket. Main problem of Poles this days was POW-s who coundn't be evacuated to HQ. Defending position near "Maczuga" hill was pushed by SS forces from every direction. Do the Poles stop the Germans ...?

Tło historyczne



Rozpoczyna się 3 dekada sierpnia 1944. Oddziały 1DPanc uchwyciły obszar Chambois zamykając tym samym pierścień okrążenia wokół 7 Armii niemieckiej. 10 pułk strzelców konnych wsparty dywizjonem przeciwpancernym usadowił się na wzgórzu na wschód od tej miejscowości blokując ruch odwrotowy jednostkom niemieckim. Wzgórze stanowi samodzielny punkt oporu i jest otoczone z niemal wszystkich stron przez oddziały wroga, które próbują odzyskać kontrolę nad wzniesieniem. Sytuację Polaków komplikuje fakt, że na własnych pozycjach przybywa jeńców, których nie ma gdzie odesłać…
Czy polski „tabor bojowy” zostanie zdobyty? Czy Niemcom uda się wycofać oddziały 7 Armii czy też ich ruch odwrotowy zostanie powstrzymany, dowiedzą się gracze wybierając ten scenariusz.

Siły stron.

Proponuje się rozegranie scenariusza w oparciu o selektory normandzkie na 1250pkt. Przeciwko Niemcom będącym stroną atakującą sugeruje się wystawienie Polaków (wg selektora brytyjskiego z zasadą specjalną Vengeance).
Obie strony mogą skorzystać z dodatkowego slotu pojazdu (Tank, SP Gun). W slocie artylerii Obrońca może skorzystać wyłącznie z artylerii p-panc (!).

Rozstawienie

Plansza jest w porośnięta laskami i zaroślami. Po stronie Obrońcy około 2/3 obszaru (w centrum planszy) zajmuje rozległe wzgórze. W centralnej części wzgórza znajduje się znacznik: samochód sztabowy, flaga etc. określająca centralny punkt obrony.
Na początku gry Obrońca rozstawia minimum połowę swoich sił w obrębie wzgórza. Jeżeli oddziały znajdują się w zasłonach terenowych wykorzystują zasadę Hidden Setup. Pozostałe oddziały Obrońcy pojawiają się na planszy w 2 turze na zasadzie rezerw. Po rozstawieniu wojsk Obrońcy, Atakujący może rozstawić w dowolnych miejscach na swojej połowie planszy swoich Obserwatorów, Spoterów i Snajperów. Pozostałe oddziały podzielone są na dwie części; pierwsza zaokrąglając w górę pojawia się w pierwszej turze (na zasadzie First Wave), pozostałe w turze drugiej na zasadzie Rezerw.
Oddziały Atakującego mogą wejść na planszę przez krawędzie mapy wyznaczające jego własną połowę planszy (czyli dłuższa krawędź + dwa odcinki po 24” z krawędzi bocznych). Na początku gry Atakujący może przeprowadzić Preparatory Bombardment. Atakujący może wykorzystać zasadę Outflank.


Cel i czas trwania

Celem Atakującego jest przejęcie kontroli nad znacznikiem znajdującym się w centrum wzgórza.
Gra trwa 6 tur. Pod koniec 6 tury wykonywany jest rzut kostką 1-3 gra się kończy, 4-6 rozgrywana jest kolejna (ostatnia) tura.

Zasady specjalne:

Jeńcy: W odległości 3”od znacznika na wzgórzu znajdują się (rozstawiane przez Obrońcę) 2 grupy (oddziały) jeńców: 10 regularnej piechoty niemieckiej oraz  poczet dowódcy (porucznik + 2 adiutantów). Każdy z nich ma przypisaną i umieszczoną w worku kość rozkazu (w oddzielnym kolorze). Oddziały te nie są wliczone w limit punktowy Atakującego.
Wyciągając kość rozkazu jeńców gracz Atakujący ma dwie możliwości: wydać rozkaz Down (wtedy oddział siedzi grzecznie w niewoli i nic mu nie grozi ze strony Aliantów) lub rozkaz Run (czyli podejmuje próbę ucieczki). Od momentu podjęcia próby ucieczki oddział jeńców traktowany jest wrogo (może być obiektem ostrzału lub walki wręcz).
Jeżeli oddział jeńców wejdzie w kontakt z oddziałem własnym od kolejnej tury odzyskuje uzbrojenie (zgodne z WYSIWYG) i może normalnie brać udział w walce (rekomenduje się wymianę kości rozkazu w worku).


Zwycięstwo

Jeżeli pod koniec ostatniej tury Atakujący będzie mieć kontrolę nad znacznikiem gra kończy się jego zwycięstwem. W przeciwnym razie zliczane są punkty zwycięstwa. Każda ze stron dostaje 1PZ za każdy zniszczony oddział przeciwnika. Dodatkowo Obrońca dostaje 1PZ za każdy pozostający w niewoli na koniec gry oddział jeńców.

4 komentarze:

  1. Wygląda nieźle i chętnie bym zagrał coś takiego, problemem jaki moglibyśmy mieć u nas w klubie to brak odpowiednio dużego wzgórza :D. Moim zdaniem jeńcy niemieccy powinni podlegać preparatory bombardment, bo po pierwsze stoją tam gdzie spadają pociski, a pod drugie to jednostki które mogą sporo namieszać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W istocie, namieszali. Dwukrotnie uciekali. Raz udało się ich sprowadzić z powrotem do zagrody ale drugim razem niestety zdobyli broń i trzeba było walczyć.

      Usuń
  2. Przez moją wrodzoną litość uchroniłem Niemców przed bombardowaniem. Może jednak masz rację. Niech się chowają przed własnymi haubicami.
    Co to górek: wkrótce coś na ten temat napiszę. To co się z całą pewnością przyda to odwiedziny w przysłowiowej Castoramie, szczególnie na dziale z ociepleniami budynków. Styrodur 30mm to dobre rozwiązanie ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wydaje się, że scenariusz działa. Jedyne do czego na prawdę warto się przyłożyć to górka. Powinna być naprawdę duża.

    OdpowiedzUsuń