środa, 27 września 2017

Scenariusz: Głową muru nie przebijesz - Mława 1939


At the 1st of September 1939 German army  crossed polish border at the whole legth. From the north (East Prussia) at a the closest road to Warsaw 3rd army of gen. Kuchler attacked. Along the main road Nibork-Warszawa armoured division Kempf was on the move. German commander gen. Kempf counted on quick break through of polish positions and easy operational success. At the foreground of Mława (100km north to WArsaw) German tanks were stopped by stiff defence line supported by trenchlines and concrete blockhouses. German quick brakthough attempt had failed. Only outflank manouver few days later rolled up polish defence.

1 września 1939 roku Niemcy przekroczyli granicę Polski niemal na całej jej długości. Od północy, po najkrótszej drodze do Warszawy poruszała się z Prus Wschodnich 3 Armia gen Kuchlera. Wzdłuż szosy z Nidzicy do stolicy Polski przemieszczała się dywizja pancerna Kempf. Jej dowódca liczył na szybkie przełamanie polskich pozycji i sprawną realizację planów operacyjnych. Na przedpolach Mławy natknięto się jednak na silną pozycję obronną. Próba zdobycia jej z marszu przez oddziały dywizji pancernej zakończyła się niepowodzeniem. Dopiero obejście zmusiło Polaków do odwrotu z zajmowanych linii obronnych.

Scenario Mława 1939 presents first battle between Kempf Panzedivision and elements of polish 20th infantry division that took place September the 1st. 

Scenariusz "Głową muru nie przebijesz" odzwierciedla walki z 1 września między pododdziałami dywizji Pancernej Kempf, a elementami polskiej 20 dywizji piechoty.

Siły stron Players:

Optimal game strength is 1250 pts for each side. 
Attacking player (German) construct platoon basing on 4th Armoured Division selector (Germany Strikes, preffered option: historical) or reinforced platoon based on September Campaign 1939 selector. 
Defender (which is Polish) have reinforced platoon based on Battle of Poland 1939 selector. Polish player have to use at least 500pts for defensive substructures (as blockhouses, trenchlines, barbed wire, minefields, antitank obstacles.

Gra jest przewidziana dla plutonów o tej samej sile (proponuje się 1250pkt).
W grze biorą udział Niemcy (strona atakująca), którzy mogą wystawić pluton pancerny w oparciu o selektor 4 Dywizja Pancerna 1939 (dodatek Germany Strikes, rozwiązanie preferowane; historyczne) lub pluton wzmocniony stworzony w oparciu selektor September Campaign 1939.
Obrońcą są Polacy, którzy wystawiają pluton wzmocniony w oparciu o selektor Battle of Poland 1939. W ramach limitu Obrońca musi wydać minimum 500pkt na budowle obronne: schrony betonowe, transzeje, stanowiska obronne dla broni wsparcia (weapon pits) zasieki drutu kolczastego i pola minowe.

Rozstawienie stron/Set up

The battlefield is partially covered by woods, fields and some village buidings. Defender chooses edge and arrange (freely) his half  of the table with defensive structures. Minimum half (rounding up) of Defender forces must by placed anywhere on his half of table (which is treated as a set up zone for the purposes of Preparatory Bombardment). Units in defensive positions treated as dig-in and are Hidden and could have Ambush order at the start of the game. Rest of polish forces could be send to Reserve.
Then Attacking player sets up his forces. Minimum half of them  (rounding up) could be placed anywhere in the attacking set up zone 12" deep. Rest units are in Reserve, some of them could be send to Outflank. 
Attacker hace Preparatory Bombardment at 2+

Plansza jest częściowo zalesiona z pojedynczymi budynkami gospodarczymi. Obrońca wybiera  krawędź i zgodnie ze swoją wolą aranżuje własną połowę stołu wykupionymi budowlami obronnymi. Minimum połowa sił Obrońcy musi rozpoczynać grę w obrębie umocnień. Wystawione oddziały mogą posiadać na początku gry rozkaz Ambush, oraz Hidden setup. Pozostałe mogą (ale nie muszą) stanowić Rezerwę.
Następnie swoje wojska rozstawia Atakujący. Zaczyna od podzielenia swoich sił na dwie części. Minimum połowa (zaokrąglając w górę) może zostać wystawiona w obszarze 12" od własnej krawędzi stołu, pozostałe siły stanowią Rezerwę. W grze obowiązuje Outflank, Forward deployment (nie bliżej niż 12" od wrogiego oddziału (!).
Atakujący ma Preparatory Bombardment na 2+.



Cel gry Objective

German player is to panetrate the Polish defence. For each German unit in the zone of 12" from Polish edge attacking player gains 1VP, for each enemy unit destroyed he gains 1 additional VP. Polish player is to stop German offensive. For each enemy unit destroyed he gains 2VP. At the end of turn 6 roll a die. On result 1-3 game ends, ona roll 4+ play one fourther turn.

Zadaniem strony niemieckiej jest przełamanie polskiej obrony. Za każdy zniszczony oddział strona niemiecka otrzymuje 1PZ, dodatkowo 1PZ za każdy własny oddział, który na koniec gry będzie znajdował się w strefie 12" od krawędzi przeciwnika. Polacy otrzymują 2PZ za każdy zniszczony oddział przeciwnika. Po sześciu turach wykonywany jest rzut K6. Na 4 plus jest rozgrywana dodatkowa tura, jeżeli nie gra się kończy.

Zasady specjalne: Special rules

Luftwaffe domination: German Air forces dominated around the Mława area. German Air FAO add +1 to dice roll for Air Strike Chart

Dominacja Luftwaffe: Luftwaffe dominowała w powietrzu nad obszarem Mławy. Dla odzwierciedlenia tego niemiecki FAO wykonując rzut na szansę pojawienia się wsparcia lotniczego dodaje +1 do rzutu K6.

Strong artillery support: Mława positon was well prepared, including artillery barrage plans. To represent this polish artillery FAO adds +1 to dice roll for Artillery or Smoke Barrage Chart. 

Koncentracja artylerii: Przygotowanie pozycji mławskiej odnosiło się również do zaplanowania ogni artyleryjskich. Dla odzwierciedlenia tego polski FAO dodaje +1 do wyniku szansy wezwania wsparcia artylerii.

1st MMG batalion: Mława position was also well equipped with MMG weapon. To  represent this polish player could use one additional MMG team above the selector limit.


1 batalion ckm: Polacy mogą wystawić dodatkowy (ponad limit selektora) oddział MMG

Defensive structures costs (after New Gwinea and Germany Strikes rules)
- blockhouse cell with one MMG (GFM cloche) - 160 pts
- trench line 6" - 25pts
- weapon pit (treated as trench line) - 25pts
- barbed wire line 6" - 10pts
- antitank obstacles - 10pts
- minefield (any) 6x6" - 50pts
- fake minefield - 0 pts (max 1 piece)

Koszty umocnień obronnych (według zasad z New Gwinea):
- bunkier betonowy, pancerze 10+ (blockhouse cell*) na jeden MMG (GFM cloche) - 160pkt.
- odcinek transzei o długości 6" - 25pkt.
- stanowisko broni wsparcia (działa jak transzeja) - 25pkt.
- odcinek zasieków z drutu kolczastego o długości 6"- 10pkt.
- odcinek zapór przeciwpancernych o długości 6" - 10pkt.
- znacznik pola minowego (o wymiarze 6x6") - 50pkt.
- fałszywe pole minowe - 0pkt (max jedno)

* według zasad z Germany Strikes traktowany jako unieruchomiony pojazd pancerny ale:
 - nie działa na niego ogień pośredni (indirect fire)
- ignorowane modyfikatory boczne i górne pancerza (działa jedynie tylny)
- nie może być najeżdżany (assault) przez pojazdy pancerne
- wynik ostrzału unieruchomienie traktowany jako ogłuszenie (crew stunned)

Pobierz scenariusz
Battle report
Relacja z bitwy

4 komentarze:

  1. Może być ciekawie, ale IMO za dużo pkt obrońca musi przeznaczyć na umocnienia i jako dodatkowy slot przydał by się jeszcze karabin p-panc. Do tego obrońca ma do zdobycia tylko pkt za zniszczone jednostki, 1 pkt to za mało jeżeli jest możliwy outflank dla atakującego, może 2 pkt?

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwaga dotycząca PZ uwzględniona :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Drut kolczasty jest za tani!

    OdpowiedzUsuń