czwartek, 24 grudnia 2020

Moja armia fińska


Taka swoista premiera: pierwsza armia z "drugiej strony barykady" i pierwszy projekt zimowy. W zasadzie skończony, bo został jeszcze jeden oddział na wojnę kontynuacyjną: Kaukopartio (utknięty na Wyspach w związku ze zmutowanym COVIDEM) i dwa teamy wsparcia przeciwpancernego. Była zabawa ze śniegiem, było lepienie makietki, są plany na inne tereny. Wszystko nowe, fajne, inne bo nie-brytyjskie.

Ludziki pochodzą z różnych źródeł: większość to dedykowane figurki firmy Parkield Miniatures całkiem udatne, może trochęzbyt statyczne i mało heroiczne ale za to zimowe. Poza tym Finowie z Warlorda (niestety dla odmiany nie są zimowi), sowieccy zimowi weterani, zimowi Niemcy czy wreszcie sowieccy skauci (wcale nie zimowi ale tak zrobieni). 

Korpus oficerski

Zacznijmy od korpusu oficerskiego. Mamy trzy warianty: oryginalny warlordowy Fin z kożuszku (jeden z nielicznych ubrany na zimę), warlordowy Sowiet także cieplutko ubrany, czy wreszcie  porządnie zapięty - widać wyższej szarży - oficer od Parkfield Miniatures.

 
Podporucznik z obstawą (Soviet Warlord) - regular 60pkt.


 
Kapitan z pistoletem (Fin Warlord) - weteran 125pkt

 

 
Major z obstawą - (Parkfield Mianiatures) - weteran 178pkt

 

 
Medyk (Parkfield Miniatures) - regular 25pkt


Piechota 

Obecnie mam 4 sekcje strzelców, sekcję lekkiej piechoty Jaakari i sekcję rozpoznawczą Sissi. Większość figurek pochodzi od Parkfield Miniatures, jest trochę sowieckich skautów i sowieckich weteranów (ktoś kiedyś wspominał, że Australijczycy są za duzi, chyba nie widział zmutowanych sowieckich weteranów). 
 
NCO + siedmiu żołnierzy w tym jeden uzbrojony w LMG (Parkfield Miniatures) - regular 110pkt
 
NCO + ośmiu żołnierzy w tym jeden uzbrojony w LMG (Parkfield Miniatures) - regular 110pkt
 
NCO + ośmiu żołnierzy (Parkfield Miniatures) - regular 90pkt
 
 
NCO + ośmiu żołnierzy (Parkfield Miniatures+ jeden sowiecki skaut) - regular 90pkt
 
Grupa zwiadowcza Sissi 5 pistoletów maszynowych i dwa karabiny (Parkfield Miniatures + 1 sowiecki skaut) - weterani 130pkt

Lekka piechota Jaakari podoficer + 9 żołnierzy, uzbrojeni w 7 pistoletów maszynowych, jeden LMG; w wariancie późnowojennym 2 panzerfausty (sowieccy weterani) - weterani 181pkt.
 

Sekcje wsparcia

W tym wypadku było trochę sztukowania. Kolekcja Parkfield dostarcza tylko gołą piechotę + dowództwo. Z kolei warlordowi Finowie ubrani są raczej niezbyt zimowo, stąd musiałem szukać kandydatów w innych armiach. Sporo wzorów zapożyczyłem od zimowych Sowietów, kilka to zimowi Niemcy. niektóre: niestety musiałem użyć oryginalne fińskie figurki w letnich fatałaszkach.
 
 
Ciężki karabin maszynowy (w grze zwany średnim), to zaadaptowany sowiecki Maxim. Towarzystwo ciepło odziane ze skromnym rynsztunkiem. Jeden z sowieckim hełmie ... przeboleję.
 
MMG - Sowiecki Warlord - regular 50pkt

Aż się prosiło aby zrobić snajpera wtopionego w zimowy, śnieżny krajobraz ale po co, można wyprodukoać Fina na "letnio" opartego dla nipoznaki o kijki narciarskie. Nie mam figurki Hayhy zatem musialem użyć oryginalne fińskie ludki od Warlorda

Sekcja snajperska (Finowie Warlord) - regular 55pkt

Rusznica przeciwpancerna to kolejny team weapon, któego nie udało mi się pozyskać z innych armii zatem wybrałem oryginalne fińskie figurki Warlorda. Czekam na dostawę

Lekki moździerz to trzecia z serii sekcja bazujaca na oryginalnych "letnich" Finach Warlorda. Szału nie ma. Lubię używać lekkich moździerzy więc wybór był konieczny.

Lekki moździerz, (Finowie Warlord) - regular 35pkt

Średni moździerz z odległości trudno odróżnić rurę moździerza fińskiego od sowieckiego. Bazowałem na potencjalnej możliwości pozysiwania sprzętu i wykorzystałem sekcję sowiecką. Była to jedna z pierwszych sekcji fińskich jakie robiłem. W zapale sklejania do obsługi moździerza wykorzystany został ... sanitariusz opatrujący rannego :) .

Średni moździerz (Sowieci Warlord) + spoter - regular 60pkt.

Średnia haubica to niemiecka haubica 105mm jaka znajdowała się na wyposażeniu armii fińskiej (choć od czasu Wojny Kontynuacyjnej). Dostosowanie do potrzeb fińskich było raczej skromne i ograniczyło się do wymiany nakryć głowy na hełmy wz. 16.

Średnia haubica (Niemcy Warlord + sowiecki spoter) + spoter  - reguar 85pkt.
 

Pojazdy

Tu mój ulbiony fragment czyli zbieranina obcych pojazdów, częściowo zdobycznych, częściowo sojuszniczych. Modele paprałem pigmenami na mokro i rdzewiłem farbą Dark rust + Steel - moja - bardzo prosta - ale skuteczna technika). Pierwszy w kolejności samochód pancerny BA10 to model Rubicona. Jeden z tych któy "sam się skleja"

BA10 (Rubicon) - regular 95pkt

Wybór czołgu mógł być tylko jeden: T28, wielowieżowy pokraczny monster zdobyty w kilku egzemplarzach i wykorzystany przez drugą stronę. Tym razem to wydruk 3D. Opasła lufa haubicy wymieniona na inną, bardziej pasującą kalibrem.

T28 (wydruk 3D) - regular 130pkt

Ostatni w kolejce to niszczyciel czołgów Stug IIIG, wypełniacz slotu Tank/SP Gun z okresu Wojny Kontynuacyjnej. Model to kupiony po taniości Stug od Italeri umajony kłodami z patyczków na szaszłyki.

Stug IIIG (Italeri) - regular 230pkt.

Razem moje siły fińskie na Wojnę Zimową są następujące:
Kadra oficerska (podporucznik + major + medyk) -  263pkt
Piechota: 4 sekcje strzelców, sekcja lekkiej piechoty Jaakari, sekcja rozpoznawcza Sissi - 711pkt
Bronie wsparcia: ciężki karabin maszynowy, snajper, średni moździerz - 165 pkt.
Pojazdy: samochód pancerny BA10 i czołg T28 - 225pkt.
Ogółem: 1364 pkt w 15 kostkach.
 
 






 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz