Rok 1942 był szczytowym okresem sukcesów Państw Osi. Na Dalekim Wschodzie Japonia po błyskawicznej kampanii zajęła obszary Filipin, Holenderskich Indii Wschodnich, Wysp Salomona i była na najlepszej drodze do opanowania Nowej Gwinei. W Afryce wojska niemiecko-włoskie były o krok od zajęcia Egiptu, na Atlantyku Ubootwaffe osiągała największe sukcesy przeciw żegludze alianckiej, a na froncie wschodnim czołgi 1 Armii Pancernej znajdowały się u stóp Kaukazu, a 6 Armia była o krok od oczyszczenia Stalingradu z wojsk sowieckich.
Rok 1942 był jednocześnie początkiem końca wojsk Osi. Na Dalekim Wschodzie Połączona Flota poniosła ciężką porażkę pod Midway, a wokół nie znanej dotychczas wysepki Guadalcanal doszło do ciężkich walk w powietrzu, na morzu i lądzie. W Afryce wojska Brytyjskie przeszły do kontrofensywy zmuszając do odwrotu Niemców i Włochów. Na Atlantyku coraz lepiej radzono sobie z niemiecką flotą podwodną, a na froncie wschodnim rozpoczęła się operacja Uran, stanowiąca początek wielkiej zimowej ofensywy. Na wszystkich frontach Alianci przejęli inicjatywę strategiczną, której nie oddali do końca wojny.
Szósta Armia niemiecka, która w wyniku operacji Uran tkwiła odcięta w Stalingradzie wymagała natychmiastowego wsparcia. Do zadania deblokady Stalingradu został wezwany w trybie alarmowym dowódca od spraw beznadziejnych: Erich von Manstein. Aby wygrać bitwę nie wystarczy jednak sam - nawet tak utalentowany - dowódca, potrzebne są wojska, a tych w wystarczającej liczbie i wyborze nie było.
Plan operacji Wintergewitter (Zimowy Sztorm) zakładał przeprowadzenie w grudniu 1942 roku uderzenia 4 Armii Pancernej od południowego zachodu z rejonu Kotielnikowa w stronę oblężonego Stalingradu. Siły zaangażowane do tego zadania były wycofane z innych odcinków frontu i nie miały czasu na odpoczynek i przeprowadzenie uzupełnień, co więcej nadchodziły do rejonu koncentracji partiami.
Niniejszy scenariusz zakłada równoległą bitwę w trzech kluczowych lokalizacjach operacji Wintergewitter. Gracze rozgrywający bitwy na poszczególnych stołach działają wspólnie dla osiągnięcia grupowego celu. Na planszy Kotielnikowo siły niemieckie mają jak najszybciej przedrzeć się przez obronę sowiecką i zminimalizować presję na Stalingrad. Plansza Stalingrad to obszar obejmujący fragment zewnętrznego pierścienia obrony miasta gdzie wojska niemieckie muszą utrzymać się za wszelką cenę. Wreszcie mapa Tacynskaja to baza logistyczna, z której zaopatrywane są wojska niemieckie, gdzie wyprowadza swoje uderzenie Armia Czerwona. Gra trwa 8 pełnych tur na każdej z plansz.
Celem grupowym strony niemieckiej jest odblokowanie Stalingradu
Jeżeli na koniec gry gracz niemiecki na planszy Stalingrad będzie posiadał co najmniej cztery razy więcej oddziałów niż gracz sowiecki gra kończy się wielkim grupowym zwycięstwem Wehrmachtu.
Jeżeli na koniec gry dowódca 6 armii niemieckiej w Stalingradzie będzie posiadał przewagę w liczbie oddziałów co najmniej 2:1 gra kończy się małym zwycięstwem Wehrmachtu,
Jeżeli na koniec gry dowódca niemiecki z Stalingradzie ma nad przeciwnikiem jakąkolwiek przewagę w oddziałach gra kończy się remisem.
W przeciwnym wypadku gra kończy się zwycięstwem Sowietów.
Utrata przez Niemców kontroli nad bazą logistyczną w Tacynskaja zmniejsza poziom zwycięstwa o jeden poziom: np z Wielkiego Zwycięstwa na Małe Zwycięstwo lub Remisu na Przegraną.
Na każdej z plansz podane są także Punkty Zwycięstwa (PZ), które wyliczane są na potrzeby zasady specjalnej "Telefon od Stalina".Mapa Stalingrad
Selektory:
Niemcy: operation Thunderclap (Pz IVF/G niedostępne), domyślnie K3-1 pin,
Sowieci: 1942-1943 November-February, SOV: Operation Uranus
Punkty zwycięstwa:
Zasady Specjalne:
Mapa Kotielnikowo
Przysługuje Forward Deployment. Obrońca wystawia połowę swoich oddziałów (zaokrąglając w dół) na planszy w 12" od północnej krawędzi mapy. Oddziały są okopane (Dig in). Pozostałe oddziały dostępne są w rezerwie.
Punkty zwycięstwa:
Selektory:
Mapa Tacynskaja
Punkty zwycięstwa:
Selektory:
Węgrzy: 1941-42: War in the East,
Rumuni: 1941-43: Onward to the Caucasus!,
Włosi: 1941-43: The Eastern Front,
Niemcy: Barbarossa,
Sowieci: Operation Uranus Tank Platoon (UWAGA: wszystkie pojazdy inexp)
Zasady specjalne (na każdej planszy)
Telefon od Stalina: Strona niemiecka przygotowuje trzy talie po 7 kart złożone z pików i/lub trefli dla każdego z graczy sowieckich. W jednej z talii jedna z czarnych kart jest zamieniana na kiera. Talie są tasowane. Strona niemiecka decyduje o przydziale poszczególnych talii. Na początku każdej tury począwszy od drugiej(przed wykonaniem jakiejkolwiek czynności) gracze sowieccy dobierają jedną kartę z wierzchu talii. Jeżeli którykolwiek z graczy wylosuje kiera natychmiast wchodzi w grę zasada Telefon od Stalina.
Gracz, który otrzymał telefon od Stalina natychmiast podlicza swoje PZ vs. przeciwnik. Jeżeli własna liczba PZ jest wyższa wybrany dowódca otrzymuje natychmiastowy awans o jeden stopień. W przypadku gdy liczba PZ jest niższa niż przeciwnika lokalny dowódca jest natychmiast wzywany do Moskwy. Dowódca sowiecki jest usuwany z gry i wliczany do strat. W przypadku remisu gracz ma jedną turę zmianę tej sytuacji. Telefon z Moskwy dzwoni ponownie na początku następnego etapu i rezultat jest wdrażany w życie. Tym razem remis nie jest akceptowany i owocuje zaproszeniem na Łubiankę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz