czwartek, 21 stycznia 2021

P-51D Mustang - jak grać żeby wygrać?

 

P51D można uznać za szczytowe osiągnięcie myśliwców z napędem tłokowym. Jego pojawienie się na dalekowschodnim teatrze działań wojennych dało możliwość stronie alianckiej na zdominowanie przestrzeni powietrznej. Łączył w sobie wyjątkową szybkość, silne uzbrojenie i ekstremalnie duży zasięg. Ten wyjątkowy promień operacyjny Mustangów uczynił je naturalnym elementem eskorty amerykańskich bombowców B29 dewastujących japońskie miasta w 1945 roku. 

W grze Blood Red Skies skutecznie oddano charakter ostatniej wersji Mustanga poprzez odpowiedni profil i cechy samolotu. P-51D to samolot o wyjątkowej - jak na myśliwiec tłokowy - prędkości, dobrym uzbrojeniu i średniej zwrotności. Cechy unikalne samolotu do wysoka prędkość nurkowania i daleki zasięg. Cechy te oddane zostały w Trait Cards tego samolotu


 

Great Dive cecha, która nie robiła wrażenia w przypadku wczesnowojennych myśliwców w przypadku maszyn pokroju Mustanga robi wrażenie. Dzięki zagraniu tej karty samolot może przemieścić się na odległość maksymalną równą dwukrotnej swojej prędkości czyli ... 18". Taki dystans musi robić wrażenie. Jeżeli dodać do tego karty wzmacniające działanie nurkowania uzyskujemy w grze potężny lewar do wygrania.

Deep Pockets to cecha obrazująca możliwości długotrwałego pozostawania przez samolot w powietrzu. Zagrywając tę kartę możliwe jest odrzucenie właśnie otrzymanego Boom Chita. Szczęśliwie dla przeciwnika: karta jest jednorazowa.

Przyjrzyjmy się w jaki sposób amerykańskie doktryny są w stanie wzmocnić działanie tego samolotu. 

Aggressive Tactics (karta ofensywna) powiązana z Tight Turn. Dzięki tej karcie gracz ma możliwość wykonania przed rozpoczęciem ruchu dodatkowego skrętu do 45 stopni. To dość groźna karta, dająca Mustangowi walor podwyższonej zwrotności 

Dive Away (karta defensywa) - powiązana z Great Dive, pozwalająca na wykorzystanie możliwości nurkowania na najniższym pułapie. Zagrywając powiązaną kartę Great Dive uzyskuje się efekt combo: wydłużony zasięg, na najniższym pułapie.

High Altitude Performance (karta ofensywna) powiązana z Great Climb ułatwiająca wymanewrowywanie przeciwników w korzystnych warunkach (samolot musi znajdować się na wysokim pułapie). 

Seasoned Pilots (karta defensywna): pozwala wykonać przerzut nieudanego testu zwrotności. 
 
Slashing attack (karta ofensywna) powiązana z Great Dive lub Rapid Roll sprawia, że skuteczny ostrzał z nurkowania jest traktowany jako krytyczny. 
 

Sustained Dive (karta ofensywna) powiązana z Great Dive bardzo silna karta pozwalająca - w korzystnych warunkach - wykonać nurkowanie bez konieczności utraty poziomu. To bardzo niebezpieczna karta, szczególnie na otwarcie, gdy możliwe jest szybkie zbliżenie się do przeciwnika i wykonanie dodatkowych akcji bez utraty energii. Szczególnie dobrze sprawdzi się gdy jest zastosowana do klucza samolotów. Podczas gdy jeden z nich niespodziewanie zbliża się do wrogiego szyku i wymanewrowuje wybrany samolot, drugi z pary wykonuje ostrzał i to wszystko w odległości do 18" (przy zagraniu karty powiązanej - Great Dive).

Top Cover (karta defensywna)  pozwala na zachowanie jednego z kluczy samolotów w High Cover zamiast umieszczenia na planszy


P-51D działał na kilku teatrach operacyjnych,  i w zależności od tego gracz ma możliwość wyboru różnych wariantów kart wspierających:

Europa Północno-Zachodnia:

Poorly Trained Opponents - (karta defensywna) karta pozwala zmusić przeciwnika do wykonania testu zwrotności przed wykonaniem akcji pilota

Jamming (karta defensywna) niweluje działanie karty Radar Support. 

Supply shortages (karta ofensywna) każda eskadra przeciwnika zaczyna grę z jednym Boom chitem. To dość potężna karta, skłaniająca do rozważenia w miejsce nielicznej eskadry weteranów, większej liczby mało doświadczonych pilotów. Nie przepadam za tak potężnymi kartami.

Met Office (karta defensywna) pozwala wyeliminować efekt działania karty pogody przeciwnika. Zważywszy na nieznaczny wpływ kart pogody na grę moim zdaniem niegodna uwagi.

Battle Fatigue (karta ofensywna) przydatna gdy zależy nam na zestrzeleniu samolotu przeciwnika. Wykonując unik nieprzyjaciel używa o jednej kostki mniej.

 


 

Daleki Wschód

Poorly Trained Opponents - (karta defensywna) karta pozwala zmusić przeciwnika do wykonania testu zwrotności przed wykonaniem akcji pilota

Supply shortages (karta ofensywna) każda eskadra przeciwnika zaczyna grę z jednym Boom chitem. To dość potężna karta, skłaniająca do rozważenia w miejsce nielicznej eskadry weteranów, większej liczby mało doświadczonych pilotów. Nie przepadam za tak potężnymi kartami.

Battle Fatigue (karta ofensywna) przydatna gdy zależy nam na zestrzeleniu samolotu przeciwnika. Wykonując unik nieprzyjaciel używa o jednej kostki mniej.

Radar Support (karta ofensywna) zwiększa szanse na wejście do walki z wyższego (korzystnego) pułapu. Niezwykle niebezpiecna w rękach grającegu Mustangami.

Jamming (karta defensywna) niweluje działanie karty Radar Support.

Główni oponenci:

Europa Zachodnia: Me262, Me-163, Ta-152, Fw190D, Bf109K, 
 
Daleki Wschód: A6M5, N1K2, Ki-84, 
 

Przykłady rozstawienia dla eskadry P-51D:

4 samoloty (484 pkt): jeden as (5), dwóch weteranów (4), jeden regularny (3)

Trait cards: 

3x Great Dive
2x Deep Pockets

Karty dodatkowe 

Doctrine card: Sustained Dive
Theatre card: Battle Fatigue
Ace card: Tactical Wizard (bonus +2 do początkowego pułapu każdego z samolotów klucza, w któym znajduje się as)

Taktyka

Eskadra P51D może działać na zasadzie: Hit and Run wykorzystując do tego przewagę prędkości. Oba klucze Mustangów ustawiamy w najbliższej możliwej odległości od nieprzyjaciela: czołowy klucz asa, za nim, drugi klucz ubezpieczający. 

Spodzewamy się, że karta Tactical Wizard zapewni wiodącemu kluczowi najwyższy możliwy pułap. As - aktywujący się najprawdopodobniej jako jeden z pierwszych wykorzystuje kartę Sustained Dive i stara się - w zależności od sytuacji - wymanewrować lub zaatakować wybrany samolot przeciwnika. W dalszej kolejności, skrzydłowy wykonuje swój atak na ten sam cel. 

Drugi klucz w miarę możliwości dołącza do walki z tym samym przeciwnikiem lub wyrabia sobie korzystnąpozycję strzelecką. W dalszej walce odskok lub zaangażowanie w walkę kołową. Karty Deep Pockets dają nam czasową ochronę przed atakami nieprzyjaciela.


 

1 komentarz: