środa, 12 października 2022

Porubanek 1944 - scenariusz Bolt Action

 

W lipcu 1944 front przybliżył się znacznie do Wilna. Dowództwo AK rozpracowywało operację Ostra Brama czyli plan odzyskania miasta z rąk niemieckich i wystąpienia w charakterze gospodarzy przed wkraczającymi Sowietami. 

Wojska niemieckie były bardzo słabe, a szczególną rolę w planie obrony zajmowało wileńskie lotnisko Porubanek, służące jako baza lotnicza ale także potencjalne źródło zaopatrzenia czy posiłków. Niniejszy scenariusz zainspirowany jest działaniami jakie miały miejsce w okolicach Wilna w 1944 roku. 


Bitwa toczy się między równolicznymi (sugerowane 1000pkt) wojskami niemieckimi (Obrońca) i Sowietami (strona atakujaca). Celem Atakującego jest przejęcie kontroli nad lotniskiem, Obrońca ma uniemożliwić realizację tego zadania. Strona niemiecka używa selektora Defence of the East 1944, a Sowieci z selektora Operacja Bagration 1944. 

Centralnym obiektem stołu jest lotnisko z pasem startowym i wieżą kontroli lotów i umocnionym stanowiskiem obrony przeciwlotniczej. Lotnisko otoczone jest ogrodzeniem z drutu kolczastego (do rozjechania przez pojazd o pancerzu 7+ lub przy użyciu narzędzi saperskich używanych w demontażu zasieków). Na pasie startowym stoi samolot szturmowy, traktowany jako soft skin na okoliczność ostrzału. Na wschód od lotniska znajduje się linia okopów, chroniona zasiekami z drutu kolczastego. Poza tymi elementami, teren ma charakter wiejski, ze średnio gęstym zagęszczeniem lasów, zarośli gospodarstw.

Na początku gry obrońca wystawia maksymalnie 3 oddziały (w tym jedno działo plot), które rozmieszcza w okręgu o promieniu 18" od środka stołu (UWAGA: okopy nie znajdują się w tym obszarze). Oddziały pozostające za zasłoną mogą rozpocząć grę z atrybutem Hidden. 

Pozostałe oddziały Obrońcy wchodzą na stół na zasadzie rezerw od zachodniej (krótkiej) krawędzi mapy lub według zasad specjalnych na lotnisku.

Atakujący maksymalnie połową swoich oddziałów (zaokrąglając w górę) wchodzi na planszę od wschodniej (krótkiej) krawędzi mapy w ramach First Wave, a pozostałe na zasadzie rezerw od 2 tury. W grze nie jest dostępny ouflank, forward deployment ani preparatory bombardment.

Gracze uzyskują po 5PZ za kontrolowanie znaczników (wieża kontroli lotów i pozycja p-lot) na koniec gry  i po 1PZ za zniszczony oddział przeciwnika. Gra trwa 6 tur.

Zasady specjalne:

W wieży kontroli lotów Obrońca umieszcza na początku gry darmowego Obserwatora lotniczego (regular). W ramach swojej aktywacji może on wykonać jedną z kilku czynności:

Przyjęcie samolotu transportowego: Od drugiej tury wybierając rozkaz Advance obserwator może sprowadzić na lotnisko samolot transportowy, który ustawiany jest w dowolnym miejscu lotniska. Samolot traktowany jest jako transport soft skin o pojemności 15, który poruszał się rozkazem Advance. Przy pomocy tego transportu na lotnisko mogą dotrzeć oddziały ze slotu piechota.

Start samolotu szturmowego: Wybierając rozkaz Fire Obserwator wysyła samolot szturmowy w powietrze i wybiera cel dla ataku zgodnie z ogólnymi zasadami działania obserwatora lotniczego z tą różnicą, że w przypadku rzutu na typ samolotu do wyniku dodawany jest modyfikator +1.

Aby wykonać jedną z powyższych akcji Obserwator musi znajdować się w Wieży kontroli lotów.

Pobierz scenariusz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz