Mimo gigantycznej przewagi liczebnej wojska sowieckie zaangażowane w walki w Finlandii ponosiły bardzo ciężkie straty. Działo się to za sprawą mistrzowsko prowadzonych przez obrońców zasadzek. Podstawą ich działań była strategia "motti" określająca okrążenie. Polegała ona na okrążaniu, izolowaniu a następnie eliminowaniu wrogich oddziałów.
Niniejszy scenariusz jest próbą odtworzenia hipotetycznej sytuacji jaka mogła nastąpić w czasie inwazji sowieckiej na Finlandię.
Cel gry
Celem strony atakującej, którą są Sowieci jest opuszczenie planszy przez północną krawędź mapy przy jednoczesnym kontrolowaniu drogi. Celem obrońcy (Finowie) jest wyeliminowanie podzielonych początkowo oddziałów sowieckich. Gracze mają na to 6 pełnych tur i dodatkowo siódma na 4+.
Mapa
Mapa przestawia biegnącą z południa na północ drogę. Teren poza drogą pokryty jest głębokim śniegiem i stanowi trudny teren na okoliczność ruchu (nie dotyczy oddziałów narciarzy). Wzdłuż drogi występują dość gęsto zaspy, pojedyncze zarośla, i wzgórza. W południowo wschodniej części mapy znajduje się gospodarstwo złożone z dwóch budynków. 6" od północnej i 6" od południowego krańca, na drodze ustawione są blokady, które wykluczają ruch kołowy i stanowią soft cover.
Rozmieszczenie stron
Gracz sowiecki dzieli potajemnie swoje siły na dwie równe części. Pierwsza z nich zwana "szpicą" jest przeznaczona do umieszczenia na drodze przed północną zaporą na długości 24". Druga część zwana "siłami głównymi" będzie przeznaczona do wyjścia w First Wave drogą od południowej strony mapy. Oddziały mogą wyjść w zakresie do 6" od drogi.
Gracz fiński dzieli potajemnie swoje siły na 3 części: Pierwsza zwana "blokadą północną" składająca się z max połowy oddziałów może być rozmieszczona 6" wgłąb planszy od północnej krawędzi mapy, druga część zwana "blokadą południową", składająca się z max połowy oddziałów jest rozmieszczona w pasie 24" oddalonym o 6" od południowej krawędzi mapy. Pozostałe oddziały (max 1/3 oddziałów) stanowią rezerwę i mogą wejść od drugiej tury w dowolnym miejscu wschodniej lub zachodniej strony mapy. Gracz musi przed grą zapisać strony, z których wyjdą poszczególne oddziały.
Jako pierwsza rozstawiana jest na planszy szpica (na drodze przed północną barykadą. Następnie gracz fiński dyslokuje blokadę północną, a potem blokadę południową. Oddziały fińskie mogą mieć atrybut Hidden i wydany rozkaz Ambush. Pozostałe oddziały (jeżeli są) przeznaczone są do rezerwy.
Warunki zwycięstwa.
Gracz fiński otrzymuje 2PZ za każdy wyeliminowany oddział sowiecki, dodatkowo 1PZ za każdy oddział własny, który zakończy grę na drodze. Gracz sowiecki otrzymuje 1PZ za wyeliminowany oddział fiński, oraz 2PZ za każdy oddział własny, który opuści planszę przez północną krawędź. Warunkiem koniecznym jest kontrolowanie na koniec gry drogi na całej długości (brak oddziałów fińskich na drodze).
Zasady specjalne:
Zapora: wykonana jest ze zwalonych pni drzew i może być rozjechana (usunięta) przez w pełni gąsienicowy pojazd. Zaporę można również zniszczyć ogniem HE (udane trafienie) lub zdemontować przy pomocy oddziału piechoty rozpoczynającego aktywację w kontakcie z zaporą. W takim przypadku gracz wydaje rozkaz Rally i wykonuje rzut K6. W przypadku wyniku 6 zapora jest usuwana. Obowiązują następujące modyfikatory rzutu:
Oddział niedoświadczony: -1
Każdy pin: -1
Weteran: +1
Inżynierowie: +1
Próba demontażu zapory w poprzedniej turze: +1
Głęboki śnieg: cały teren planszy traktowany jest jako trudny teren na potrzeby ruchu: piechota i pojazdy gąsienicowe mogą przemieszczać się wyłącznie Advance, pojazdy kołowe i artyleria nie mogą się poruszać. Oddziały narciarzy traktują śnieg jak otwarty teren na potrzeby ruchu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz