W tej części opisane są zasady dotyczące scenariusza Most w Nijmegen będącego częścią mini kampanii historycznej: Market-Garden. Scenariusz ten może być również z powodzeniem rozgrywany jako niezależna bitwa lub para bitew. Informacje dotyczące składu walczących jednostek, oraz zasad specjalnych obowiązujących w tej kampanii znajdziecie w poście Market-Garden (część ogólna).
Most na rzece Waal w Nijmegen znajdował się w pasie działania XXXKA na drodze do Arnhem i był ważnym punktem na tej drodze. Zadanie jego zdobycia w stanie nieuszkodzonym zostało powierzone oddziałom amerykańskiej 82nd Airborne.
Głównym motywem planszy jest nieprzebyta rzeka biegnąca w kierunku wschód-zachód. W centralnej części planszy przez rzekę biegnie most. Przez most prowadzi droga wiodąca z północy na południe. Po południowej stronie rzeki w okolicach mostu znajdują się zabudowania miejskie (3). W południowo wschodniej części mapy znajduje się wzgórze, a w południowo zachodniej: las. Na południe od mostu od głównej drogi odchodzi droga boczna w kierunku zachodnim. Brzeg rzeki jest pokryty zaroślami. Na brzegu północnym w odległości 3 cali od mostu znajduje się stanowisko detonatora i trzy budynki zabudowań podmiejskich, oraz dwa obszary leśne. Na planszy znajduje się 6 znaczników, których kontrolowanie na końcu pierwszej gry decyduje o strefach rozstawienia w grze drugiej.
Siły stron:
Po stronie alianckiej występuje pluton amerykańskich wojsk powietrznodesantowych skonstruowany według selektora Operacja Market Garden. Przy czym wykluczone są jakiekolwiek pojazdy ze slotów Tank/SP Gun czy Armored Car.
Po stronie niemieckiej może występować pluton niemieckiej piechoty skonstruowany w oparciu o selektor Normandia 1944 (patrz powyżej) LUB pluton pancerny z II Korpusu Pancernego SS (1200pkt).
Cel gry: Celem gracza alianckiego (zarówno w pierwszej jak i w drugiej bitwie) jest utorowanie drogi dla XXXKA poprzez opanowanie i utrzymanie w stanie niewysadzonym mostu na rzece Waal, kontrolowanie drogi biegnącej przez planszę w kierunku północ-południe, a także opanowanie wybranych punktów terenowych.
Za kontrolowanie na końcu gry mostu w Nijmegen (kontrolowanie stanowiska detonatora) gracz aliancki otrzymuje 2PZ, za kontrolowanie każdego z pozostałych znaczników terenowych 1pkt. Za wyprowadzenie każdego oddziału XXXKA przez północną krawędź drogi 2pkt. Celem gracza niemieckiego jest uniemożliwienie przejęcia kontroli nad mostem. Za zniszczenie oddziału alianckiego gracz niemiecki otrzymuje 1PZ, za kontrolowanie mostu 2pkt., a każdego pozostałego znacznika 1pkt. Gracz niemiecki może wysadzić most przy użyciu detonatora. Za wysadzenie mostu gracz niemiecki dostaje -10pkt (minus dziesięć punktów). Wszystkie modele znajdujące się na moście w momencie wysadzenia są automatycznie eliminowane.
Pierwsza bitwa, rozmieszczenie wojsk:
Obrońca (strona niemiecka) wystawia w odległości 6” od mostu oddział piechoty i dowolną jednostkę o pancerzu max 7+. Pozostałe siły Obrońcy podzielone są na First Wave (połowa zaokrąglając w dół), które wchodzą na planszę w pierwszej turze drogą od północnej krawędzi mapy. Reszta to rezerwy pojawiające się od 2 tury wchodzące tą samą drogą. Po rozstawieniu Obrońcy następuje rozstawienie Atakującego, który może wystawić na mapie do 100% swoich oddziałów piechoty. Pojawiają się one w odległości nie mniejszej niż 18” od mostu i oddziałów nieprzyjaciela. O ile korzystają z osłon działają według zasady Hidden Setup. Pozostałe oddziały wchodzą na planszę przez południową krawędź mapy jako Rezerwy (od 2 tury).
Druga bitwa rozmieszczenie wojsk:
W drugiej grze Aliant jest Obrońcą i rozstawia minimum połowę swoich oddziałów w punktach terenowych (i w promieniu 12” od nich), które były przez niego kontrolowane pod koniec poprzedniej gry, analogicznie jak w zakończeniu pierwszej bitwy Drogi do Arnhem. Reszta oddziałów może wejść na planszę od południowej strony w First Wave. Atakujący (strona niemiecka) wystawia swoje oddziały jako drugi (minimum połowa oddziałów zaokrąglając w górę) w punktach terenowych kontrolowanych przez niego pod koniec poprzedniej gry (i w promieniu 12” od nich ale nie bliżej niż 12” od oddziałów w Aliantów), pozostałe oddziały wchodzą na planszę w First Wave od północnej strony mapy.
Zasady specjalne:
XXXKA: W trakcie gry (pierwszej lub drugiej) na planszy mogą pojawić się oddziały XXXKA, które wchodzą pod rozkazy dowódcy alianckiego (kości rozkazów wrzucane są do worka przed rozpoczęciem tury, która właśnie ma nastąpić. Oddziały te wchodzą na mapę główną drogą od południowej krawędzi. Jeżeli punkt na południowej części drogi jest kontrolowany przez Niemców jednostki XXXKA mogą wyjść minimum 12 cali od tego punktu i oddziału nieprzyjaciela.
Oddziały XXXKA mogą również w trakcie gry wyjść z mapy Most w Nijmegen przez północny koniec drogi.
Detonator: W bezpośredniej bliskości mostu (3”) po stronie północnej znajduje się stanowisko detonatora (stanowisko obronne z worków z piaskiem: hard cover). Oddział rozpoczynający swój ruch wewnątrz (cały oddział wewnątrz) stanowiska może zdetonować most rozkazem Down.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz